Advies

Een auto kiezen/kopen was nog nooit zo complex als nu. Bij Carès krijg je een antwoord op al jouw vragen om zo de beste keuze te maken in jouw zoektocht naar een nieuwe wagen.

Hoe maak ik de beste keuze?

Voor je wakker ligt van de vele vragen die je hebt rond het elektrisch rijden is het misschien wel belangrijk om eerst en vooral eens stil te staan bij de vraag of elektrisch rijden wel interessant is voor jou? Enkele vragen die je jezelf daarbij het best stelt… Hoeveel kilometers doe ik per dag? Hoeveel km zijn de gemiddelde trajecten die ik afleg? Ben je zelfstanding en/of heb je een bedrijf, dan speelt bijvoorbeeld fiscaliteit een belangrijkere rol dan bij particulieren. Deze en nog veel andere vragen helpen je kiezen tussen de vele brandstof opties die er momenteel beschikbaar zijn op de automarkt. Wil je graag weten welke brandstof het best bij je past? 

Hoe ver kan je rijden met een elektrische wagen?

De grootste zorg voor mensen die nog niet elektrisch rijden is zonder twijfel het rijbereik van hun elektrische auto. Dit fenomeen wordt ook wel range anxiety genoemd. Het bereik van een elektrische auto hangt net zoals bij auto’s met fossiele brandstoffen af van verschillende factoren, zoals de grootte van de batterij, het energieverbruik van de wagen, de rijstijl, regeneratie van de batterij en de buitentemperatuur.

De grootte van de batterij noemen we ook wel baterijcapaciteit. Die batterij bestaat uit verschillende accupacks die aan elkaar verbonden zijn en wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). Vandaag de dag hebben elektrische wagen een batterijcapaciteit tussen 30 en 90 kWh.

Om het rijbereik van een elektrische wagen hebben we naast de batterijcapaciteit ook het gemiddelde energieverbruik nodig.  Het energieverbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kWh per 100 kilometer (net zoals l/100km bij wagens met fossiele brandstoffen) en is gemiddeld rond 20 kWh/100 km. Dit hangt natuurlijk af van verschillende factoren zoals snelheid, buitentemperatuur, weersomstandigheden en de rijstijl.

Als voorbeeld doen we even een simpele berekening. Een auto die een batterijcapaciteit van 85 kWh heeft en een gemiddeld energieverbruik van 19 kWh/100 km kan dan ongeveer 447 km rijden zonder op te laden aan een laadpaal. 

Zelf heb je het gemiddelde energieverbruik natuurlijk ook een beetje in de hand. De snelheid die gereden wordt heeft een aanzienlijke invloed op het verbruik van de elektrische auto en kan de batterijcapaciteit en actieradius met 25% tot 40% verminderen. Denk dus ook in de omgekeerde richting. Pro-actief en zuinig rijden kan het rijbereik dus ook vergroten.

De optimale snelheid voor een elektrische auto ligt tussen de 100 en 110 km/h. Het is dus nodig om je rijstijl aan te passen aan het traject die je wenst af te leggen met of zonder laden. Efficiënt rijden en rekening houden met de regeneratie van de batterij komen het rijbereik zeker ten goede.

Het is ook mogelijk voor de batterij om energie terug te winnen tijdens het rijden. De term die ze hiervoor gebruiken lieten we hierboven al even vallen. Regeneratie vindt plaats wanneer je door te remmen of te vertragen energie terugkrijgt via de wielen en deze opslaat op de batterij. 

Om regeneratie te maximaliseren hebben veel elektrische wagens de one-pedal-driving optie. Hiermee is het mogelijk om voor het grootste deel van je traject slechts 1 pedaal te gebruiken. Je kan met het gaspedaal dus zowel versnellen, door het gaspedaal in te duwen, als vertragen door de pedaal te lossen. 

Net zoals bij wagens met fossiele brandstoffen heeft ook bij EV’s de koude een invloed op de batterij van de auto. De batterij werkt optimaal tussen de 15 en 25 graden. Bij een lagere temperatuur, zoals we wel vaker tegenkomen in de wintermaanden, daalt de actieradius met zo’n 15 tot 20% in vergelijking tot rest van het jaar. In deze maanden is het extra belangrijk om de auto voor te verwarmen met een app. Deze functionaliteit is bij de meeste EV’s standaard beschikbaar. Zo zorg je ervoor dat de batterij reeds kan opwarmen terwijl hij nog aan de laadpaal is aangesloten en daardoor een stuk minder verbruikt bij het vertrek.

Wie elektriciteit zegt, zegt ook opladen.

Aangezien de elektrische wagen met een batterij werkt moet deze natuurlijk ook opgeladen worden. Om een elektrische wagen op te laden zijn er naast de heel wat verschillende mogelijkheden ook heel wat onderlinge verschillen tussen de laadpalen, laadboxen of gewone stekkers. Daardoor blijkt het opladen van een elektrische auto lang niet zo simpel te zijn als het lijkt.

Als expert geven wij je graag uitgebreid advies rond welke optie het best bij jou past. 

Wanneer je je auto thuis zou opladen of op een openbare plaats zoals een parking, zal dit het vaakst via AC of wisselstroom gebeuren. Indien je gebruik maakt van een snellader (die steeds populairder wordt) zal je wagen opladen met DC of gelijkstroom. Hierdoor zal de tijd waarin je auto volledig is opgeladen een stuk korter zijn. 

Naast de soorten laadpalen heb je ook verschillende aansluitingen en laadkabels. We lijsten de meestvoorkomende hieronder op:

  • Huishoudelijke stekker:
    Zowel elektrische wagens als plug-in hybrides kunnen opgeladen worden met een huishoudelijke stekker in een gewoon stopcontact. De laadkabel hiervoor zit altijd standaard bij de wagen.

    Het grote nadeel bij de huishoudelijke stekker is dat het de traagste optie is om je auto op te laden. Doordat een stopcontact beperkt is op 230V is de laadcapaciteit slecht 3 Kw per uur. Dat komt neer op ongeveer 10km rijbereik per uur dat de wagen oplaadt. Dat is natuurlijk veel te weinig voor de volledig elektrische wagens van vandaag. Dit kan in principe wel nog voldoende zijn voor de gemiddelde plug-in hybrides.

  • CEE-stekker
    Met een CEE-stekker kan je je auto al sneller opladen. Dit is wel afhankelijk van de stroomvoorziening in je thuisaansluiting. Met de blauwe driepolige stekker kan je tot 3,7 Kw opladen, wat ongeveer 700W meer is dan met een reguliere aansluiting.

    Indien je gebruik maakt van hogere spanningen tussen 380V en 400V heeft men de rode 5-polige CEE-stekker ontworpen. Deze stekker maakt gebruik van een 3-fase-aansluiting, waardoor er een vermogen van 11 Kw beschikbaar is om je elektrische auto op te laden.

 

  • Type 2-stekker
    Dit is de belangrijkste (en ook vaakst gebruikte) laadkabel in onze ogen. Deze laadkabel maakt het mogelijk om je auto op te laden met een laadcapaciteit tussen 3,7 Kw en 44 Kw. Zeer belangrijk dat je deze altijd in je wagen hebt liggen aangezien je deze nodig hebt op op openbare laadplaatsen. 

 

  • CCS-Stekker
    Bij deze stekker varieert de laadcapaciteit van 50 KW tot 350 Kw. Deze biedt ondersteuning voor zowel wisselstroom als gelijkstroom. Het bovenste gedeelte van de aansluiting kan worden gebruikt als een type-2 stekker, terwijl er onderaan twee grote pinnen zijn voor snelladen met gelijkstroom.

Wil je ook thuis snel je elektrische wagen kunnen opladen? Dan is een laadoplossing (laadpaal of wallbox) iets voor jou. Afhankelijk van de interne laden in je auto & het laadvermogen thuis kan je de laadsnelheid gemakkelijk 3x zo snel maken. 

Het is hierbij wel belangrijk om te weten welke zekeringenkast je hebt. 1-fase (220/230V) of 3-fase (3×220/230V). De snelheid waarmee je zal kunnen laden is hiervan afhankelijk. 

Je kan gemakkelijk en snel te weten komen of de openbare laadpaal directe stroom of wisselstroom gebruikt aan de hand van volgende regel: Als er al een laadkabel aan de laadpaal is bevestigd, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het om directe stroom gaat en de laadpaal een indrukwekkend laadvermogen heeft tussen 50 kW en 350 kW. Bij het tegenovergestelde, dus openbare laadpalen zonder kabel, zul je meestal trager laden doordat het laadvermogen is beperkt tussen 3,7 Kw  en 22 Kw.

Je elektrische wagen opladen met een openbare laadpal is geen rocket science. Je hebt hiervoor slechts 2 zaken nodig. Een laadpas en een laadkabel. Heb je nog geen laadpas? Je kan deze gemakkelijk aanvragen. Op meer en meer plaatsen is het ook mogelijk om met een gewone betaalkaart te laden. 

Ondanks het op meer en meer plaatsen ook mogelijk is om met een betaalkaart je elektrische auto op te laden raden we toch aan om in het bezit te zijn van een (of meerdere) laadpas(sen). Je wil niet met 5% batterij aan een laadpaal komen die geen betaalkaarten accepteert. Er is geen universele laadpas die geaccepteerd wordt door elke laadpaal. Daarom raden we aan dat je kijkt voor meer dan 1 laadpas. Let hiervoor op tarieven, locaties (denk aan je woonplaats, werk & frequente trajecten passen). De meeste laadpassen maken gebruik van een app waarin je je betaalkaart, vaak een creditcard, kunt koppelen. 

Net zoals bij fossiele brandstoffen is de prijs sterk afhankelijk van de markt & de prijs van de grondstof (elektriciteit). Thuis laden is natuurlijk het voordeligst. Op openbare plaatsen kun je vaak gratis laden voor een beperkte tijd (vaak bij supermarkten). Indien niet gratis zal het eerder rond de 0,45 EUR per kWh liggen. Wanneer je gebruik wil maken van snelladers (directe stroom) is de prijs beduidend hoger. Die ligt vaak boven de 1 EUR per kWh. Bij lange trajecten hou je hier dus het best rekening mee bij het uitstippelen van je route. 

Thuis laden is de voordeligste & ook wel gemakkelijkste oplossing. Toch zal je ooit wel eens moeten laden op verplaatsing en dus gebruik maken van een publieke laadpaal. Geen stress… de dag van vandaag zijn die op de meeste plaatsen vrij omvangrijk aanwezig langs autostrades, aan supermarkten, in woonwijken, parkeergarages en meer… 

Voor zij die dit liever niet aan het toeval overlaten bestaan er ook talloze apps of websites die je een overzicht geven van alle beschikbare laadpalen in de buurt of op je traject. De meeste elektrische wagens hebben trouwens een ingebouwd systeem in de auto zelf waarmee je via GPS vooraf kan bekijken welke laadpalen op je traject of in de buurt liggen.

Hoe elektrisch laden?

01.

Steek de laadkabel van je elektrische wagen in de laadpaal

02.

Scan je laadpas of betaalkaart (indien geaccepteerd).

03.

Batterij 100%! Scan opnieuw je laadpas/betaalkaart en koppel je laadkabel los.

Fiscaal advies & laadoplossingen (coming soon)

Openingsuren Showroom

Enkel op afspraak

Openingsuren Stockage

24/7 toegang voor klanten

Bedrijfsgegevens

Kortrijksestraat 443 – Loods 3L
8020 Oostkamp